ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ 5-6 РОКІВ

Анатомо-фізіологічні особливості

Вік 5-6 років часто називають «періодом першого витягнення», коли за рік дитина може вирости на 7-10 см. За середніми даними, зростання дитини п'яти років складає близько 106,0-107,0 см, а маса тіла - 17,0-18,0 кг. Впродовж шостого року життя середня надбавка маси тіла в місяць - 200,0 г, а зростання - 0,5 см.

Кожен віковий етап характеризується, крім того, різною інтенсивністю зростання окремих частин тіла. Протягом шостого року, наприклад, швидко збільшуються довжина кінцівок, ширина тазу і плечей у дітей обох статей. В той же час є індивідуальні і статеві відмінності в цих показниках. Наприклад, коло грудної клітки у дівчаток збільшується інтенсивніше, ніж у хлопчиків.

Розвиток опорно-рухової системи (скелет, суставно-зв`язочний апарат, мускулатура) дитини до п'яти-шести років ще не завершений. Кожна з 206 кісток продовжує мінятися за розміром, формою, будовою, причому в різних кісток фази розвитку неоднакові.

Зрощення частин ґратчастої кістки черепа і окостеніння слухового проходу до шести років закінчуються. Зрощення ж між собою частин потиличної, основної і обох половин лобової кісток черепа до цього віку ще не завершено. Між кістками черепа зберігаються хрящові зони, тому зростання головного мозку може продовжуватися. (Об'єм або окружність голови у дитини до шести років приблизно 50 см.) Не закінчується і окостеніння носової перегородки. Ці особливості дорослий повинен враховувати при проведенні рухливих ігор і фізкультурних занять, оскільки навіть найлегші удари в області носа, вуха можуть привести до травм.

Хребетний стовп дитини п'яти-шести років також чутливий до деформуючих дій. Скелетна мускулатура характеризується слабким розвитком сухожиль, фасцій, зв'язок. При зайвій масі тіла, а також за несприятливих умов, наприклад при частому підніманні дитиною тягарів, порушується постава, з'являється роздутий або відвислий живіт, розвивається плоскостопість, у хлопчиків утворюється грижа. Тому дорослий повинен стежити за посильністю навантажень під час виконання дітьми трудових доручень.

У розвитку м’яз виділяють декілька «ключових» етапів. Один з них - це вік шість років. До шести років у дитини добре розвинені крупні м'язи тулуба і кінцівок, але як і раніше слабкі дрібні м'язи, особливо кисть рук. Тому діти відносно легко засвоюють завдання на ходьбу, біг, стрибки, але важко у виконанні вправ, що вимагають роботи дрібних м'язів.

Основою рухової діяльності є розвиток стійкої рівноваги. Воно залежить від міри взаємодії пропріорецептивних, вестибулярних і інших рефлексів (проприоцептивні рефлекси - рефлекси, що отримуються з м'язів і сухожиль; вестибулярні рефлекси - реакції вестибулярного апарату (органу чуття, розташованої у внутрішньому вусі людини) на зміни положення голови і тулуба в просторі), а також від маси тіла і площі опори). З віком дитини показники збереження стійкої рівноваги покращуються. При виконанні вправ на рівновагу дівчинки мають деяку перевагу перед хлопчиками. В цілому в старшій групі дітям як і раніше легше даються вправи, де є велика площа опори. Але вони здатні виконувати і короткі вправи, в яких потрібна опора на одну ногу, наприклад, в рухливих іграх «Зроби фігуру», «Не залишайся на підлозі», «Совушка».

Органи дихання. Розміри і будова дихальних шляхів дитини дошкільного віку відрізняються від таких у дорослих. Так, вони значно вужчі, тому порушення температурного режиму і вологості повітря в приміщенні наводять до захворювань органів дихання. Важлива і правильна організація рухової активності дітей. При її недостатності кількість захворювань органів дихання також збільшується (приблизно на 20%).

Життєва ємкість легенів у дитини п'яти-шести років в середньому 1100-1200 см3, але вона залежить від багатьох чинників (довжини тіла, типа дихання і ін.). До семи років у дітей яскраво виражений грудний тип дихання. Число дихань в хвилину - в середньому 25. Максимальна вентиляція легенів до шести років приблизно 42 дц3 повітря в хвилину. При гімнастичних вправах вона збільшується в 2-7 разів, а при бігу - ще більше. Дослідження за визначенням загальної витривалості у дошкільників (на прикладі бігових і стрибальних вправ) показали, що резервні можливості серцево-судинної і дихальної систем у дітей досить високі. Наприклад, якщо фізкультурні заняття проводяться на повітрі, то загальний об'єм бігових вправ для дітей старшої групи протягом року може бути збільшений з 0,6- 0,8 до 1,2-1,6 км. Стрибати через скакалку діти можуть протягом 5 хвилин. У багатьох потреба в руховій активності настільки велика, що лікарі і фізіологи називають період від п'яти до семи років «віком рухового марнотратства». У завдання педагога входить контролювати і направляти рухову активність вихованців з врахуванням індивідуальності, що проявляється ними; попереджати випадки гіпердинамії і активізувати тих, хто віддає перевагу «сидячим» іграм.

Серцево-судинна система. До п'яти років у дитини в порівнянні з періодом новонародженності розміри серця збільшуються в 4 рази. Так само інтенсивно формується і сердечна діяльність, але процес цей не завершується навіть у підлітків. У перші роки життя дитини пульс її нестійкий і не завжди ритмічний. Середня частота його до шести-семи років складає 92- 95 ударів в хвилину.

Розвиток вищої нервової діяльності характеризується прискореним формуванням ряду морфо-фізіологічних ознак. Так, поверхня мозку шестирічної дитини складає вже більше 90% розміру поверхні кори головного мозку дорослої людини. Бурхливо розвиваються лобові долі мозку. Завершується, наприклад, диференціація нервових елементів тих шарів (так званих асоціативних зон), в яких здійснюються процеси, що визначають успіх складних розумових дій: узагальнення, усвідомлення послідовності подій і причинно-наслідкових зв'язків, формування складних міжаналізаторних зв'язків і ін.

Так, діти старшого дошкільного віку розуміють складні узагальнення, що утворюються на основі міжфункціональних зв'язків. Наприклад, раніше вони засвоїли, що під поняттям «одягом» маються на увазі різні предмети: пальто, плаття, сорочка, брюки і ін. Тепер вони здатні виділяти ознаки, об'єднуючі різні групи, наприклад, можуть усвідомити, що іграшки, меблі, посуд об'єднує те, що всі вони зроблені руками людини. У дітей розширюються уявлення про основні види взаємозв'язків між живою і неживою природою. Все це створює можливість засвоєння дошкільниками систематизованих знань.

У учбово-виховному процесі необхідно широко використовувати здатність центральної нервової системи до утворення складних міжфункціональних зв'язків. У дитини 5-6 років виявляється паралельність, одночасність перебігу нервових процесів в різних системах аналізаторів.

На шостому році життя дитини удосконалюються основні нервові процеси: збудження і особливо гальмування. У даний період дещо легше формуються всі види умовного гальмування. Вдосконалення дифференційованого гальмування сприяє дотриманню дитиною правил поведінки. Діти частіше поступають «як треба» і утримуються від недозволеного.

Проте завдання, засновані на гальмуванні, слід розумно дозувати, оскільки вироблення гальмівних реакцій супроводжується зміною частоти сердечних скорочень, дихання, що свідчить про значне навантаження на нервову систему.

Властивості нервових процесів (збудження і гальмування) - сила, врівноваженість і рухливість - також удосконалюються. Діти швидше відповідають на питання, міняють дії, рухи, що дозволяє збільшувати щільність занять, включати в рухові вправи елементи, що формують силу, швидкість, витривалість.

Але все-таки властивості нервових процесів, особливо рухливість, розвинені недостатньо. Дитя деколи повільно реагує на екстрене прохання, в необхідних випадках не може швидко по сигналу відштовхнутися, відскочити, відстрибнути і ін.

У дітей п'яти-шести років динамічні стереотипи, складові біологічної основи навичок і звичок, формуються досить швидкий, але перебудова їх утруднена, що теж свідчить про недостатню рухливість нервових процесів. Дитя, наприклад, негативно реагує на зміну звичного устрою життя. З метою вдосконалення рухливості нервових процесів і надання гнучкості формуючим навичкам використовують прийом створення нестандартної (на якийсь час частково зміненої) обстановки при проведенні рухливих ігор, режимних заходів і так далі.

Розвиток особистості

Вік п'яти років - останній з дошкільних часів, коли в психіці дитини з'являються принципово нові утворення. Це довільність психічних процесів - уваги, пам'яті, сприйняття і ін. - і витікаюча звідси здатність управляти своєю поведінкою, а також зміни в уявленнях про себе і в самосвідомості, і в самооцінці.

Поява довільності - вирішальна зміна в діяльності дитини: метою останньої стає не зміна зовнішніх предметів, що оточують дитину, а опанування власної поведінки.

Істотно міняється уявлення дитини про себе, її образ Я. Приблизно до п'яти років в образі Я дитини присутні лише ті якості, які, на думку малюка, у нього є. Після п'яти років у дитини починають з'являтися уявлення не лише про те, якою вона є, але і про те, якою вона хотіла би бути і якою не хотіла би стати. Іншими словами, окрім наявних якостей, починають з'являтися уявлення про бажані і небажані риси і особливості. У образі Я, окрім Я-реального - тих якостей, які, на думку дитини, у неї є, з'являється і Я-потенційне, яке включає як позитивні риси, які дитині хотілося б у себе бачити, так і негативні, які їй не хотілося б мати. Зрозуміло, цей процес знаходиться ще в зародку і має специфічні форми. Так, дитя шостого року життя не говорить і не думає про те, що він хотів би мати ті або інші риси вдачі, як це відбувається з підлітками. Дошкільник зазвичай просто хоче бути схожим на персонажів казки, фільму, розповіді, на кого-небудь із знайомих людей. Дитя може уявляти себе цим персонажем, - не грати його роль, а саме уявляти, приписуючи собі його якості.

Поява Я-потенційного, або Я-ідеального, тобто того, яким дитя хоче себе бачити, є психологічною передумовою становлення учбової мотивації. Річ у тому, що вчитися дитину спонукав не лише і не стільки інтерес до дисциплін, що вивчалися. Навряд чи старанне виписування паличок і букв може представляти для дітей особливий інтерес. Істотним спонукачем учення, опанування нових знань і умінь є бажання бачити себе «розумним», «знаючим», «уміючим».

Ще одна важлива зміна відбувається у сфері стосунків з однолітками. Починаючи з цього віку одноліток поступово набуває по-справжньому серйозного значення для дитини.

До цього центральною фігурою в житті дітей, не дивлячись на оточення однолітків, все ж залишався дорослий. Причин тому декілька. До трьох років одноліток є для дитини лише більш менш приємним або цікавим об'єктом. На четвертому році життя дитини більше цікавлять предмети і іграшки, з якими діє одноліток, ніж він сам. Спільна гра - найважливіша основа дитячих взаємин - по-справжньому ще недоступна дітям, і спроби налагодити її породжують безліч непорозумінь. Спілкування у формі обміну враженнями і думками не представляє інтересу, бо одноліток не здатний ні зрозуміти особисті проблеми і інтереси іншого, ні надати йому підтримку або виразити необхідне співчуття. Та і мовні можливості дітей четвертого року не дозволяють повноцінно здійснювати таке спілкування. На п'ятому році діти починають переходити до спільної гри і до епізодичного неігрового спілкування з однолітками у формі обміну думками, інформацією, демонстрації своїх знань.

На шостому році життя дитини різні лінії психічного розвитку, з'єднавшись, утворюють сприятливі умови для появи нового типа взаємин з однолітками. Це, по-перше, розвиток мови, який у більшості дітей досягає, як правило, такого рівня, що вже не перешкоджає взаєморозумінню. По-друге, накопичення внутрішнього багажу у вигляді різних знань і відомостей про той, що оточує, які дитя прагне осмислити і упорядкувати і якими він жадає поділитися з тими, що оточують. Розвиток довільності, а також загальний інтелектуальний і особистісний розвиток дозволяють дітям самостійно, без допомоги дорослого налагоджувати і здійснювати спільну гру.

Як ми вже відзначали, у дитини розвивається уявлення про себе, завдяки цьому він починає більш диференційовано сприймати однолітків і виявляти до них цікавість.

Все це, разом узяте, наводить до двох істотних змін в житті дітей. Це, по-перше, зміна ролі взаємин дитини з однолітками в її емоційному житті і ускладнення цих взаємин. По-друге, поява інтересу до особистості і особистісних якостей інших дітей. Відбувається розділення дітей на помітніших і популярніших, таких, що користуються симпатією і пошаною однолітків, і дітей малопомітних, не представляючих на цьому фоні інтересу для останніх.

Діти 5-6 років вже можуть розподіляти ролі до початку гри і будують свою поведінку, дотримуючись ролі. Ігрова взаємодія супроводжується мовою, відповідною і за змістом, і інтонаційно узятій ролі. Мова, супроводжуюча реальні стосунки дітей, відрізняється від ролевої мови. Оскільки діти починають освоювати соціальні стосунки і розуміти підлеглість позицій в різних видах діяльності дорослих, одні ролі стають для них привабливішими, ніж інші. При розподілі ролей можуть виникати конфлікти, пов'язані з субординацією ролевої поведінки. Спостерігається організація ігрового простору, в якому виділяються смисловий «центр» і «периферія». (У грі «Лікарня» таким центром виявляється кабінет лікаря, в грі «Перукарня» - зал стрижки, а зал чекання виступає як периферія ігрового простору.) У іграх дії дітей стають дуже багатоманітними.

До моменту вступу в старшу групу більшість дітей на заняттях, в праці і інших видах діяльності, уважно слухаючи педагога, приймають подані їм мету і мотив діяльності. Це забезпечує інтерес і позитивне відношення дитини до майбутньої роботи, дозволяє удосконалювати її пам'ять, уяву. Завдання діти виконують тим краще, чим значущий для них мотив майбутньої діяльності. Так, дуже ефективна ігрова мотивація. Наприклад, більше число нових слів діти запам'ятовують не на заняттях, а під час гри в «магазин», отримавши завдання зробити необхідні покупки. У грі у всіх дітей шостого року значна (до 40-70 хвилин) тривалість утримання мети в пам'яті. Самостійно ставлять мету в індивідуальній грі вже вихованці середньої групи, але в старшій з 80 до 92% збільшується число тих, що уміють ставити мету в загальній грі.

Розвиток психічних процесів

У старшому дошкільному віці пізнавальне завдання стає для дитини власне пізнавальним (потрібно опанувати знання!), а не ігровим. У неї з'являється бажання показати свої уміння, кмітливість. Активно продовжують розвиватися пам'ять, увага, мислення, уява, сприйняття.

Сприйняття. Продовжує удосконалюватися сприймання кольору, форми і величини, будови предметів; відбувається систематизація уявлень дітей. Вони розрізняють і називають не лише основні кольори і їх відтінки; форму прямокутників, овалів, трикутників. Сприймають величину об'єктів, легко вибудовують в ряд - за збільшенням або убуванню - до десяти різних предметів.

Увага. Зростає стійкість уваги, розвивається здібність до її розподілу і перемикання. Спостерігається перехід від мимовільної до довільної уваги. Об'єм уваги складає на початку року 5-6 об'єктів, до кінця року - 6-7.

Пам'ять. У віці 5-6 років починає формуватися довільна пам'ять. Дитина здатна за допомогою образно-зорової пам'яті запам'ятати 5-6 об'єктів. Об'єм слухової вербальної пам'яті складає 5-6 слів.

Мислення. У старшому дошкільному віці продовжує розвиватися образне мислення. Діти здатні не лише вирішити завдання в наочному плані, але і в думці зробити перетворення об'єкту і так далі. Розвиток мислення супроводжується освоєнням розумових способів (розвиваються схематичні і комплексні уявлення, уявлення про циклічність змін).

Крім того, удосконалюється здібність до узагальнення, що є основою словесно-логічного мислення. Ж. Піаже показав, що в дошкільному віці у дітей ще відсутні уявлення про класи об'єктів. Об'єкти групуються по ознаках, які можуть змінюватися. Проте починають формуватися операції логічного складання і множення класів. Так, старші дошкільники при групуванні об'єктів можуть враховувати дві ознаки. Як приклад можна привести завдання: дітям пропонують вибрати самий несхожий об'єкт з групи, в яку входять два круги (великий і малий) і два квадрати (великий і малий). При цьому круги і квадрати розрізняються за кольором. Якщо показати на яку-небудь з фігур, а дитину попросити назвати саму несхожу на неї, можна переконатися: вона здатна врахувати дві ознаки, тобто виконати логічне множення. Як було показано в дослідженнях вітчизняних психологів, діти старшого дошкільного віку здатні міркувати, даючи адекватні причинні пояснення, якщо аналізовані відношення не виходять за межі їх наочного досвіду.

Уява. П'ятирічний вік характеризується розквітом фантазії. Особливо яскрава уява дитини виявляється в грі, де вона діє дуже захоплено.

Розвиток уяви в старшому дошкільному віці обумовлює можливість вигадування дітьми досить оригінальних і таких, що послідовно розвертаються історій. Розвиток уяви стає успішним в результаті спеціальної роботи по її активізації. Інакше цей процес може не привести до високого рівня.

Мова. Продовжує удосконалюватися мова, у тому числі її звукова сторона. Діти можуть правильно відтворювати шиплячі, свистячі і сонорні звуки. Розвиваються фонемний слух, інтонаційна виразність мові при читанні віршів, в сюжетно-ролевій грі, в повсякденному житті. Удосконалюється граматична будова мови. Діти використовують практично всі частини мови, активно займаються словотворенням. Багатше стає лексика: активно використовуються синоніми і антоніми. Розвивається зв'язна мова. Дошкільники можуть переказувати, розповідати по картинці, передаючи не лише головне, але і деталі.