ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ 3-4 РОКІВ

Анатомо-фізіологічні особливості

Три роки - це вік, коли дитина вступає в період дошкільного дитинства.

Основні показники фізичного розвитку дитини на цей момент такі: зростання 96+4,3 см, вага 12,5+1 кг, окружність грудної клітки 51,7+1,9 см, окружність голови 48 см, кількість молочних зубів 20. Об'єм черепної коробки трилітньої дитини складає вже 80% від об'єму черепа дорослого.

Особливості опорно-рухового апарату. Фізіологічні вигини хребта дитини четвертого року життя нестійкі, кістки і суглоби легко піддаються деформації під впливом несприятливих дій. Суглоби пальців можуть деформуватися (наприклад, якщо малюк часто ліпить з дуже жорсткого пластиліну). Неправильні пози (зведення плечей, опускання одного плеча, постійно опущена голова) можуть стати звичними, порушується постава. А це, у свою чергу, негативно позначається на функції кровообігу і дихання. В період 3-4 років діаметр м'язів збільшується в 2-2,5 рази, відбувається диференціація м'язових волокон. Дітям, особливо на початку четвертого року життя, легше даються рухи всією рукою (прокатати м'яч, машину), оскільки крупна мускулатура в своєму розвитку випереджає дрібну. Але поступово в процесі образотворчої діяльності, в будівельних і дидактичних іграх удосконалюються рухи кисті і пальців. Піднімання рук вгору, в сторони, нахили, похитування і повороти тулуба одночасно сприяють опануванню свого тіла.

Дихальні шляхи у дітей відрізняються від таких у дорослих. Просвіти воздухоносных шляхів (гортань, трахея, бронхи, носові ходи) у дитини значно вужчі. Слизиста оболонка, що їх вистилає, ніжна і ранима. Це створює схильність до запальних захворювань органів дихання. Дитина трьох-чотирьох років ще не може свідомо регулювати дихання і погоджувати його з рухом. Важливо привчати дітей дихати носом природно і без затримки. Дуже корисні для малят вправи, що вимагають посиленого видиху: ігри з пушинками, легкими паперовими виробами.

Серцево-судинна система в порівнянні з органами дихання краще пристосована до потреб зростаючого організму. Проте серце дитини працює добре лише за умови посильних навантажень. Швидкість кровотоку у дітей більша, ніж у дорослих. Кров'яний тиск в середньому складає 95/58 мм ртутного стовпа.

У дошкільному віці відбувається вдосконалення будови і діяльності центральної нервової системи. До трьох років у дитини буває зазвичай досить розвинена здібність до аналізу і синтезу дій довкілля. У цих процесах значна роль належить не лише безпосередньому сприйняттю, але і мові, за допомогою якої дитина узагальнює і уточнює сприймане.

Розвиваюча здатність до концентрації збудження полегшує зосередження дітей на учбовому матеріалі. Проте воно легко порушується при зміні обстановки під впливом виникаючого орієнтовного рефлексу. Якщо на занятті у момент пояснення з вулиці донісся якийсь шум або до кімнати увійшов сторонній, діти миттєво відволікаються. Вихователі на цей випадок повинні знати прийоми, за допомогою яких можна з мінімальною витратою часу перемкнути увагу дітей на учбове завдання.

Процеси збудження і гальмування в корі головного мозку легко іррадіюють. Зовні це виражається в зайвих рухах, метушливості, діти багато говорять або, навпаки, замовкають.

Часто спостерігається підвищена збудливість, і це приводить до швидкої стомлюваності дітей.

У дитини 3-3,5 років взаємодія сигнальних систем іще незавершена. Рівень зв'язків між аналізаторами такий, що у момент виконання вправ діти деколи не можуть сприймати словесні корективи вихователя. Ефективнішим буде надати дитині безпосередню допомогу: обернути його корпус, руки, задаючи правильну амплітуду рухів, і так далі. На цьому етапі важливо гармонійно поєднувати безпосередні і словесні дії на дітей.

Розвиток особистості

Четвертий рік життя характеризується двома якісно новими рисами. Одна пов'язана з формуванням особистості дитини, інша - з формуванням її діяльності.

З віком малюк в числі інших знань набуває і знання про самого себе (про те, що у нього є ім'я, і ін.). У два з половиною роки дитина взнає себе в дзеркалі, а трохи пізніше на фотографії. Період появи в мові дитини займенника «я», (в кінці раннього віку) знаменується змінами в її поведінці - виникає прагнення діяти самій. Л.І. Божовіч відзначає, що з виникненням «системи Я» в психіці дитини виникають і інші новоутворення. Найзначнішою з них є самооцінка і пов'язане з нею прагнення відповідати вимогам дорослих, бути хорошим.

Наявність одночасно існуючих, але протилежно направлених тенденцій: зробити згідно власному бажанню і відповідно вимогам дорослих - створює у дитини неминучий внутрішній конфлікт і тим самим ускладнює її внутрішнє психічне життя.

Елементи самосвідомості у дитини трьох-чотирьох років виявляються в не завжди вдалому зіставленні себе з оточуючими. Тому кінець третього і частково четвертий рік життя називають «кризисним» віком, якому властиві спалахи негативізму, упертість, нестійкість настрою.

Друга особливість полягає в тому, що дії дітей в грі, малюванні, конструюванні набувають навмисного характеру, що дозволяє малюкам створювати якийсь конкретний образ (у малюванні, ліпленні), зводити споруди, виконувати певну роль в грі і так далі Навмисність, довільність дій, тобто підпорядкування їх певному зразку, важливі для розвитку дитини, але на четвертому році її життя вони лише формуються. Тому діяльність носить нестійкий характер. Малюку важко, наприклад, при несподіваних змінах обстановки утримати в свідомості мету діяльності. Відволікання дітей чималі і на заняттях, і в грі, і в побуті. Молодші дошкільники відволікаються протягом однієї гри інколи до 12-13 разів.

Навмисність, довільність діяльності передбачає наявність уміння її планувати. Але воно характерніше для середнього і старшого дошкільного віку. У молодшому ж віці з ігрового матеріалу дитина вибирає 2-3 предмети, потрібних для початку гри, не піклуючись про останнє; вибирає роль, яка їй подобається, не думаючи про взаємодію з партнером. Тому, аби підтримати гру, потрібно все необхідне для її продовження розташувати у полі зору дітей.

На стійкість діяльності, результативність і якість роботи позитивно впливає пропозиція дітям значимого в їх очах мотиву діяльності. Молодшого дошкільника залучає мотив зробити річ для себе, для своєї гри (ліплення, малювання, конструювання). Мотив суспільної користі для дитини ще малоефективний, але вона охоче працює для близької людини: вихователя, мами, бабусі і ін., для улюбленої ляльки.

У віці 3-4 років дитина поступово виходить за межі родинного круга. Її спілкування стає внеситуативним. Дорослий починає виступати для дитини не лише як член сім'ї, але і як носій певної суспільної функції. Бажання дитини виконувати таку ж функцію наводить до протиріччя з її реальними можливостями. Вирішенням цього протиріччя стає розвиток ігрової діяльності як ведучої в дошкільному віці.

Головною особливістю гри є її умовність: виконання одних дій з одними предметами передбачає їх відповідність до інших дій з іншими предметами. Основним вмістом гри молодших дошкільників є дії з іграшками і предметами-замінниками. Тривалість гри невелика. Молодші дошкільники обмежуються грою з однією-двома ролями і простими, нерозгорнутими сюжетами. Ігри з правилами в цьому віці лише починають формуватися.

Самою вираженою особливістю дітей початку 4-го року життя є їх прагнення до самостійності. У дітей вже є здібність до цілеспрямованості, уміння заздалегідь уявити собі деякий бажаний результат і активно діяти у напрямі його досягнення.

Проте будь-які зусилля по досягненню результату повинні приносити задоволення. І для багатьох цілей, які ставить перед собою маленька дитина, це задоволення лежить в першу чергу у сфері визнання і схвалення її досягнень дорослим. Підтримка і схвалення дорослих породжують у дітей радісне відчуття своєї компетентності, уявлення про себе як про того, що може і уміє. Коли дитина заявляє: «Я сам», вона опиняється в положенні, вихід з якого можливий по двох напрямах.

Розвиток психічних процесів

Роки дошкільного дитинства - це роки інтенсивного психічного розвитку і появи нових, раніше відсутніх психічних особливостей. Провідною потребою дитини даного віку є потреба в спілкуванні, пошані, визнанні самостійності дитини. Провідна діяльність - ігрова. У цей період відбувається перехід від маніпулятивної гри до рольової.

Сприймання. Провідною пізнавальною функцією є сприймання. Значення сприймання в житті дошкільника дуже велике, оскільки воно створює фундамент для розвитку мислення, сприяє розвитку мови, пам'яті, уваги, уяви. У молодшому шкільному віці ці процеси займатимуть провідні позиції, особливо логічне мислення, а сприйняття виконуватиме обслуговуючу функцію, хоча і продовжить розвиватися. Добре розвинене сприйняття може виявлятися у вигляді спостережливості дитини, її здатності помічати особливості предметів і явищ, деталі, риски, які не відмітить дорослий. В процесі навчання сприймання удосконалюватиметься і відточуватиметься в процесі погодженої роботи, направленої на розвиток мислення, уяви, мови. Сприймання молодшого дошкільника 3-4 років носить наочний характер, тобто властивості предмету, наприклад колір, форма, смак, величина і ін., не відділяються у дитини від предмету. Вона бачить їх злито з предметом, вважає їх такими, що невідокремлено належать йому. При сприйнятті вона бачить не всі характеристики предмету, а лише найбільш яскраві, а інколи і одну, і по ній відрізняє предмет від інших. Наприклад: трава зелена, лимон кислий і жовтий. Діючи з предметами, дитина починає виявляти їх окремі якості, осягати різноманітність властивостей. Це розвиває її здатність відділяти властивості від предмету, помічати схожі якості в різних предметах і різні в одному.

Увага. Здатність дітей управляти своєю увагою дуже невелика. Як і раніше складно направити увагу дитини на предмет за допомогою словесних вказівок. Аби перемкнути її увагу з об'єкту на об'єкт, часто потрібно неодноразово повторювати інструкцію. Об'єм уваги з двох об'єктів на початку року зростає до чотирьох до кінця року. Дитина може утримувати активну увагу протягом 7-8 хвилин. Увага носить в основному мимовільний характер, її стійкість залежить від характеру діяльності. На стійкість уваги негативно впливає імпульсивність поведінки дитини, бажання негайно отримати вподобаний предмет, відповісти, зробити щось.

Пам'ять. Процеси пам'яті залишаються мимовільними. По-колишньому переважає впізнавання. Об'єм пам'яті істотно залежить від того, зв'язаний матеріал в смислове ціле або відокремлений. Діти даного віку на початку року можуть запам'ятати за допомогою наочно-образної, а також слухової вербальної пам'яті два об'єкти, до кінця року - до чотирьох об'єктів.

Дитина добре запам'ятовує все, що представляє для неї життєвий інтерес, викликає сильний емоційний відгук. Міцно засвоюється інформація, яку вона бачить і чує багато раз. Добре розвинена рухова пам'ять: краще запам'ятовується те, що було пов'язане з власним рухом.

Мислення. У три-чотири роки дитина, хай недосконало, намагається аналізувати те, що бачить довкола себе; порівнювати предмети один з одним і робити висновок про їх взаємозалежність. У побуті і на заняттях, в результаті спостережень за тим, що оточує, що супроводжуються поясненнями дорослого, діти поступово отримують елементарне уявлення про природу і побут людей. Дитина і сама прагне пояснити те, що бачить довкола. Правда, зрозуміти її порою буває важко, оскільки, наприклад, слідства вона частенько приймає за причину факту.

Порівнюють, аналізують молодші дошкільники в наочно- дієвому плані. Але в частини дітей вже починає виявлятися здатність вирішувати завдання за уявленням. Діти можуть порівнювати предмети за кольором і формою, виділяти відмінності по інших ознаках. Можуть узагальнювати предмети за кольором (це все червоне), формою (це все кругле), величиною (це все маленьке).

На четвертому році життя діти декілька частіше, чим раніше, користуються в розмові родовими поняттями типа іграшки, одяг, фрукти, овочі, тварини, посуд, включають в кожне з них більше число конкретних найменувань. Проте відношення загального до особистого і особистого до загального розуміється дитиною своєрідно. Так, наприклад, слова посуд, овочі є для неї лише збиральними назвами для груп предметів, а не відвернутими поняттями, як це буває при розвиненішому мисленні.

Уява. На четвертому році життя уява у дитини розвинена ще слабо. Малюка можна легко умовити діяти з предметами, перевтілюючи їх (наприклад, використовувати паличку як термометр), але елементи «активної» уяви, коли дитину захоплюють сам образ і можливість діяти самостійно в уявній ситуації, лише починають формуватися і виявлятися.

У молодших дошкільників задум народжується нерідко після того, як виконана дія. А якщо і формулюється до початку діяльності, то дуже нестійкий. Задум легко руйнується або втрачається по ходу його реалізації, наприклад, при зустрічі з труднощами або при зміні ситуації. Само виникнення задуму відбувається стихійно, під впливом ситуації, предмету, короткочасного емоційного переживання. Малюки ще не уміють направляти свою уяву. У дітей 3-4 років спостерігаються лише елементи попереднього планування гри або продуктивних видів діяльності.

Мова. Мова дітей в основному продовжує залишатися ситуативною і діалогічною, але стає складнішою і розгорнутою. Словарний запас збільшується за рік в середньому до 1500 слів. Індивідуальні відмінності вагаються від 600 до 2300 слів. Змінюється словарний склад мови: зростає в порівнянні з іменниками доля дієслів, прикметників і інших частин мови. Довжина пропозицій збільшується, з'являються складні пропозиції.

У мові дітей четвертого року життя є ще одна особливість: займаючись якою-небудь справою, діти часто супроводжують свої дії малозрозумілою для тих, що оточують неголосною мовою - «пробормотуваням». Ці «розмови з собою» мають величезне значення для розвитку дітей. З їх допомогою дитина утримує в пам'яті поставлені нею перед собою цілі, будує нові плани, обдумує шляхи їх досягнення, нарешті, виконує на словах дії, які опускає в реальності.