Історія шахової гри

 

Шахи — це старовинна індійська настільно-розважальна гра, яка сьогодні є однією з найрозповсюдженіших спортивних ігор. Вона поєднує в собі елементи науки, мистецтва і спорту. Гра в шахи сприяє розвитку концентрації уваги, вмінню долати труднощі, планувати власні дії  та логічно мислити.     

 

Шахи – мудрість, що пройшла крізь століття. Згідно з однією з легенд, індійський купець Ділар був шаховим гравцем, який грав на гроші і програв усе своє майно. В останній поком таємниці. Згідно з легенд, шахи були придумані близько 1000 років до н.е. індійським математиком. Коли правитель спитав математика чим нагородити його за цю чудову гру, він відповів: «Давайте покладемо на перше поле шахівниці одне зернятко, на друге – два, на третє – чотири і так далі. Ось і дайте мені ту кількість зерна, яке вийде, якщо заповнити всі 64 клітини».

Правитель зрадів, вважаючи, що мова йде про два-три мішки, але, коли підрахували всі зернятка, виявилося, що всього зерна світу не вистачить, щоб розплатитися з математиком.

Встановлено, що шахи в своєму первісному варіанті були грою для чотирьох з чотирма наборами фігур. Ця гра носила назву Шатранж (на санскрипті «Шатр» означає «чотири», а «Анга» - «загін»). Згідно з індійським містицизмом, «шатранж» представляє собою всесвіт. Чотири сторони відображають чотири елементи: землю, повітря, вогонь і воду, а також чотири пори року і чотири темпераменти людини. Найбільший вплив на цю гру надали, очевидно, араби-мусульмани. Слово «шахи» походить від перського «шах» («король») і арабського слова «мат» («помер»).

Слід зауважити, що назви шахових фігур дещо відрізняються в різних частинах світу; наприклад, слона в Європі називають єпископом, ферзя - королевою (давня назва - міністр), коня - лицарем (давня назва - вершник). Але форма і правила переміщення фігур практично ідентичні. Офіційні правила гри в шахи прекрасно збереглися і сьогодні мало відрізняються від тих, що використовувалися ще 1400 років тому.

На відміну від інших ігор, де перевага того чи іншого гравця може залежати від різних фізичних, матеріальних і т.п. факторів, шахи на початку партії дають противникам рівні умови. Обидві сторони мають рівні співвідношення бойових сил та їх цінностей. 

Шахи - дуже цікава і захоплюча гра. Якщо правильно підійти до навчання дітей її азам, можна досягти великих результатів в процесі розумового розвитку дошкільника.



 

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ ІЗ ШАХІВНИЦЕЮ

(за Ігорем Сухіним)

Шановні батьки!!! Перш ніж знайомити дітей із шаховими фігурами, їх ходами і правилами гри, подружіть дитину із шахівницею. Поясніть, що вона кладається із полів двох кольорів: білого та чорного. Покажіть, що вони розміщуються по вертикалі, горизонталі і діагоналі. 

Якщо вдома є старі кубики, які можна закку запропонуйте їй:

  згадати де, крім шахівниці, вона бачила клітинки, розміщені у шаховому поряд­ку (наприклад, на таксі, одязі, підлозі тощо);

  викласти з кубиків доріжки, схожі на горизонталь, вертикаль;

  викласти з кубиків діагоналі різної довжини;

  викласти з кубиків центр шахової дошки.

Дайте дитині маленьку іграшку, яка зможе «бігати» шаховими доріжками, наприклад, гномика. Нехай гномик «пробіжить» викладеними доріжками та центром шахової дошки.

Попросіть дитину визначити, у чому подібність горизонталі та вертикалі. Якщо дитина цю подіб­ність не знайде, допоможіть їй — поставте кубики по горизонталі на ку­бики по вертикалі або навпаки. Потім розкидайте кубики і попросіть дити­ну скласти з них велику білу і вели­ку чорну діагоналі.

Візьміть зошит у клітинку і но­жиці. Запропонуйте дитині вирізати з аркуша у клітинку центр шахів­ниці, вертикаль, горизонталь, діаго­наль. Діагональ не вийшла? Нехай відповість, чому.

Аналогічні вправи не складно придумати самостійно.

Щоб підтримати інтерес дитини до таких завдань, беріть активну участь у їх розв'язанні як партнер. Запропонуйте дитині придумати для вас аналогічні завдання і, ви­конуючи їх, час від часу навмисно помиляйтеся. Виправлення помилок дорослого не лише підвищує у дитини інтерес до гри, а й формує позитивну самооцінку, впевненість у своїх можливостях. 

Бажаю Вам успіхів у вирішенні даного питання і головне, пам'ятайте, необхідно зацікавити дитину, а не заставляти до гри. Адже, як сказав В. Крамник: "Шахи - не єдина можливість інтелектуального розвитку особистості дошкільників, але достатньо доступна і цікава для них



     "Шахи - щось більше, ніж просто гра. Це інтелектуальне проведення часу, в якому є певні художні властивості та багато елементів наукового. Для розумової роботи шахи означають те саме, що спорт для фізичного вдосконалення"
  Х.Капабланка, екс-чемпіон світу з шахів  
         
       23.01.2014 в шахово-шашковому клубі "ГРОСМЕЙСТЕР" відбувся турнір з шахів серед дошкільнят. 
Вихованки нашого дошкільного закладу Коробчук Аня і Кух Юліана (керівник гуртка "Шахи" Тюх Л.І.) були активними його учасниками. Шахи розвивають логіку, послідовність мислення; виховують наполегливість, витримку; вчать радіти перемозі і не розчаровуватися під час поразки. Участь у турнірі надихнула малельких шахісток до подальшого навчання грі, не зупинятися на досягнутому, цілеспрямовано йти до своєї мети
.


Мета гуртка:

 1. Закласти основи гармонійного розвитку дітей і розширити їх уявлення про навколишній світ.
 2. Прилучити дітей до загальнолюдських і культурних цінностей, мистецтва і спорту
 3. Стимулювати соціально-особистісний розвиток дитини та її творчі здібності.

Завдання гуртка:

1. викликати у дітей інтерес до шахів;
2. навчити дітей основним прийомам гри в шахи.;
3. розвивати образне, логічне та асоціативне мислення;
4. забезпечувати емоційно-моральний й інтелектуальний розвиток;
5. розширювати кругозір дитини;
6. формувати пізнавальну активність;
7. розвивати здатність до самооцінки і самоконтролю;
8. вчити планувати свою гру і роботу;

Показники компетентності на кінець навчального року:

- розуміє шахові терміни: поля, горизонталі, вертикалі, діагоналі, тощо;
- знає деякі історичні відомості про історію виникнення та розвиток шахів;
- вміє правильно назвати шахові фігури і показувати їхні ходи;
- знає назву та порядок проходження 8 перших букв латинського алфавіту;
- знає деякі прийоми та способи матування самотнього короля;
- знає способи захисту від шаху;
- розуміє, що таке шах, мат, пат;
- знає порівняльну цінність фігур.

- добре орієнтуватися на шаховій дошці;
- правильно робити рокіровку;
- грати фігурами без порушення правил;
- вирішувати найпростіші завдання на мат і пат в 1 - 2 ходи;
- ставити лінійний мат, мат ферзем, мат турою, мат двома слонами, за допомогою пішаків;
- бачити тактичні удари;
- планувати свої дії;
- взаємодіяти фігурами у грі.


Шановні батьки, пограйте з дітьми вдома !!!
Задачі: мат за один хід

Розв'язок:

1. Хід турою на поле а8

2. Хід турою з а1 на а8

3. Хід королевою на f7

4. Хід слоном з g3 на e5