ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ІДЕАЛЬНОГО ПЕРШОКЛАСНИКА

Кожен учитель мріє мати ідеального учня, з яким легко було б працювати. Які ж характеристики включає психологічний портрет ідеального першокласника? Якщо узагальнити погляди різних психо­логів і педагогів, то матимемо такий портрет першокласника.

Педагогічна готовність:

  • навички читання;
  • навички лічби;
  • навички письма;
  • навички малювання;
  • звукова культура мовлення (чисте мовлення);
  • уміння розгорнуто відповідати на запитання;
  • великий словниковий запас;
  • загальна обізнаність.

Інтелектуальна готовність:

  • диференційованість сприймання як основа мислення;
  • планомірність сприймання (спостережливість);
  • розвинена уява;
  • уміння орієнтуватись у просторі й часі;
  • розвинене наочно-образне мислення (вміння виділяти суттєве в явищах навколишнього природного середовища, вміння порівнювати їх, бачити їхню подібність і відмінність);
  • розвинена дрібна моторика (володіння олівцем, ручкою, ножицями, навички малювання);
  • чудова пам'ять;
  • розвинена регулювальна функція мови (вміння виконувати сло­весні інструкції);
  • інтелектуальна активність (уміння перетворити навчальне завдання на самостійну мету діяльності);
  • передумови абстрактно-логічного мислення (здатність розуміти символи і, формулюючи запитання, самостійно розмірковувати, зна­ходити причини явищ, робити прості висновки).

Мотиваційна готовність:

  • вираженість пізнавальних інтересів;
  • намагання засвоїти роль школяра (бажання ходити до школи), прийняття системи вимог, які висувають школа і учитель.

Емоційно-вольова готовність:

  • уміння керувати своєю поведінкою;
  • збереження працездатності протягом одного уроку і навчального дня;
  • емоційна стійкість (регуляція емоцій);
  • довільна регуляція уваги (її концентрація, стійкість, пере­микання);
  • вміння стримувати свої імпульси (наприклад, не перебивати інших під час розмови);
  • вміння продовжувати дію, докладаючи до цього вольові зусилля.

Соціальна готовність:

  • бажання спілкуватися з дорослими та дітьми;
  • уміння встановлювати контакти з педагогом;
  • збереження відчуття дистанції;
  • здатність до особистісного контакту з дорослим (на противагу ситуативному);
  • вміння встановлювати контакт з однолітками;
  • вміння увійти в дитячий колектив і знайти своє місце в ньому;
  • вміння виконувати роботу разом;
  • вміння підтримувати рівноправні стосунки з однолітками.