Особистісно-орієнтовний підхід до розвитку дітей дошкільного віку

 

ОСВІТЯНСЬКІ АРАБЕСКИ

«Формування особистості дитини в дошкільному закладі через педагогічну систему

М. Монтессорі»

Педагогічна система М. Монтессорі є однією з найбільш розповсюджених систем гуманістичної педагогіки. Її популярність є свідченням її значущості в історії розвитку світової педагогічної науки і практики. Важливу роль педагогічні ідеї М. Монтессорі відіграють у розвитку сучасної освітньої теорії і практики. Доказом цього є значна кількість освітніх закладів, які функціонують за її ідеями. Чудова, безпосередня, як дитинство, педагогіка Марії Монтессорі продовжує особистий шлях, захоплюючи більшість країн світу, педагогів, дітей.

В нашому дошкільному закладі, починаючи з 1993 року впроваджується педагогічна система М. Монтессорі, за якою працюють сьогодні дві групи. Презентую світ цікавого і неповторного середовища групи вільного розвитку особистості на основі педагогічної системи М. Монтессорі. Групове приміщення (ви відвідували його сьогодні під час екскурсії) складається з п’яти класичних зон, в яких розміщенні Монтессорі-матеріали. Матеріал має своє постійне місце, яке знає кожна дитина. Попрацювавши з матеріалом, дитина повертає його туди звідки взяла. Весь матеріал знаходиться в ідеальному порядку та в одному екземплярі. Це вимога Марії Монтессорі.

Середовище групової кімнати підготовлене так, щоб вести дитину від простого до складного, від конкретного до абстрактного. У першій зоні «навички практичного життя» розміщенні матеріали для переливання, пересипання, сортування. Після презентації матеріалу вихователем, дитина самостійно обирає той матеріал, з яким бажає працювати. В даному випадку дівчинка вправляється у замітанні. По закінченні роботи малята обов’язково прибирають матеріал на місце. Від оволодіння навичками, які відпрацьовуються в цій зоні, багато в чому залежить успіх дитини в інтелектуальній роботі. Працюючи зі справжнім побутовим приладдям, у дошкільнят розвивається контроль та координація рухів, відповідальність, незалежність, впевненість, звичка працювати самостійно.

Особливе значення у педагогічній системі Монтессорі мають вправи для розвитку дрібної моторики. З рамками-застібками діти залюбки працюють на індивідуальних килимках. Ці навички обов’язково будуть задіяні в реальному житті. Як тільки малюк навчиться застібати, зав’язувати, він одразу відчуває себе дорослішим.

Наступною класичною зоною нашої групи є зона сенсорики, яка включає геометричний комод, коричневу драбину, червоні штанги, блоки циліндрів і так далі.

Діти мають можливість вчитися вимірювати, самостійно контролювати помилки, тобто дитина сама може перевірити правильність виконання, не потребуючи допомоги дорослого, зважувати, розрізняти кольори.

  • які працюють в групах за даною системою, готові допомогти дитині, яка знаходиться в пошуку і бути непомітними для тієї, яка вже працює з матеріалом.

Зону математики в наших групах оснащено відповідно до вимог: арифметичними штангами, веретенами, дошкою Сегена, цифрими-шершавчики, банком «золотого матеріалу», триномінальним кубом тощо.

Банк «Золотого матеріалу» дозволяє дошкільнятам 5-6 років не тільки побачити, а й дослідити руками, відчути форму і навіть вагу таких кількостей, як кілька одиниць, кілька десятків, сотень і тисяч намистин та повправлятися у арифметичних діях з ними.

В дитини, яка працює з триномінальним кубом формуються математичні розумові здібності, вона вчиться систематизовувати та впорядковувати предмети, розвиваючи процеси мислення. Таким чином, діти вводиться в цікавий світ математики.

Не менш унікальною є дошка для множення та інший класичний Монтессорі-матеріал з вправами до нього.

Четвертою класичною зоною є мовна, матеріали якої дають можливість дитині готувати руку до письма, вчитися писати та читати. За допомогою букв-шершавчиків вправлятися у написанні, викладанні складів, слів. Адже доведено, що рух пальчиків і помірні фізичні навантаження позитивно впливають на розвиток мовлення і розумові здібності. Дошкільнята відчувають себе спокійно і вільно, мають свободу і вміють нею користуватися.

Дівчинка, працює з матеріалом білої серії слів для читання, готується до читання слів різного ступеня складності. Основна думка Монтессорі – на все свій час: для розвитку будь-якого досвіду є свій природний сензитивний період, і, якщо нав’язувати дитині те, що їй нецікаво в даний момент, результату не буде або дитина не стане користуватися навиком.

Цікавою для дітей є зона космічного виховання, у системі Монтессорі вона об’єднує всі науки про Землю, Всесвіт, географію, історію, біологію, астрономію, знайомить з планетами Сонячної системи. Робота з моделлю Сонячної системи підводить до розуміння співвідношення планети Земля з іншими планетами. Дошкільнята постійно проявляють бажання дізнаватися щось нове, у них вироблена мотивація до самовиховання, самонавчання, саморозвитку, що дає самостійність, яка є важливою під час шкільного життя.

Для формування географічних понять, використовуємо матеріал «Континенти» (дитина обстежує, моделює мапу Землі). Діти, працюючи з матеріалами цієї зони, вивчають континенти, дізнаються про культуру та історію народів, що їх населяють, про місцевий тваринний та рослинний світ, слухають пісні, легенди, знайомляться з традиційним вбранням, мистецтвом, стравами.

Одним із захоплюючих матеріалів зони космічного виховання є «Стихії планети Земля». Дитина працює з рулоном стихій: Земля, Вода, Повітря, Вогонь. Робить власний вибір, моделює свої дії. Марія Монтессорі акцентує увагу на оточуючому середовищі. Від того в яких умовах вона буде зростати залежить і те, як вона буде розвиватися.

Разом з дітьми навчаються і батьки, що дає можливість стати їм невід’ємною органічною частиною вироблення спільних правил виховання дитини в сім’ї та закладі. В таких групах батьки, займаючись разом з ди­тиною, отримують не лише теоретичні знання, а й практичні на­вички їх реалізації. Завданням же вихователя є допомогти дитині організувати свою діяльність в цьому середовищі, піти своїм власним, унікальним шляхом, реалізувати свій творчий потенціал.

Наш дошкільний заклад тісно співпрацює з Кам’янець-Подільським національним університетом імені Івана Огієнка, з питань сучасних тенденцій розвитку дошкільної освіти, ролі вихователя в педагогічній системі М.Монтессорі, тощо. Педагоги закладу брали участь у Міжнародному семінарі з питань впровадження педагогічної системи, в місті Києві та Міжнародній конференції «Альтернативна освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку» (2011р) м. Нітишин, де висвітлювали досвід власних напрацювань по впровадженню педагогічної системи в практику роботи ДНЗ.

Результатом кропіткої праці педагогічного колективу стала участь у Веукраїнському фестивалі-огляді «7 хвилин гуманістичної педагогіки М.Монтессорі». Педагоги є учасниками виставок методичних і дидактичних матеріалів. Наші напрацювання оцінені нагородами. Ряд робіт відзначені дипломами як переможці міських та обласних педагогічних виставок. Ми відкриті до співпраці і радо ділимося своїми напрацюваннями з колегами.

Презентація роботи з Монтессорі матеріалами