Положення про мультимедіатеку дошкільного навчального закладу
Положення про мультимедіатеку – розроблено відповідно до КОНЦЕПЦІї ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ В УКРАЇНІ Схвалено постановою Президії Національної академії педагогічних наук України 20 травня 2010 року, протокол № 1-7/6-150
1. Загальні положення
1.1. Це положення є основою для створення та діяльності мультимедіатеки ДНЗ.
1.2.Мультимедіатека є структурним підрозділом ДНЗ, що бере участь в освітньому процесі з метою забезпечення прав його учасників на безкоштовне, оперативне, широке користування інформаційними ресурсами.
1.3. Цілі діяльності мультимедіатеки співвідносяться з цілями дошкільного закладу: на основі впровадження інформаційних технологій формування загальної культури особистості вихованців і засвоєння ними обов'язкового мінімуму змісту освітніх програм; адаптація дітей до життя в суспільстві; створення основи для усвідомленого вибору та подальшого освоєння професійних освітніх програм; виховання патріотизму, працьовитості, поваги до прав і свобод людини, любові до родини, навколишньої природи; формування здорового способу життя.
1.4. Мультимедіатека керується у своїй діяльності чинним законодавством та цим Положенням.
1.5. Діяльність мультимедіатеки грунтується на принципах демократії, гуманізму, загальнодоступності, пріоритету загальнолюдських цінностей, громадянськості, вільного розвитку особистості.
1.6. Порядок користування джерелами інформації, перелік основних послуг і умови їх надання визначаються цим Положенням.
1.7. Дошкільний заклад несе відповідальність за доступність та якість інформаційного обслуговування в діяльності мультимедіатеки.
1.8. Організація обслуговування учасників освітнього процесу проводиться відповідно до правил техніки безпеки, протипожежних та санітарно-гігієнічних вимог.
1.9. Це Положення може бути змінене і доповнене відповідно до наказу завідувача.
2. Основні завдання
2.1. Надання учасникам освітнього процесу — педагогічним працівникам, батькам (законним представникам) вихованців (далі — користувачам) доступу до інформаційних освітніх ресурсів, представлених на різних носіях: цифрових (CD-, DVD-диски), комунікативних (комп'ютерні мережі) та інших.
2.2. Виховання культурної і громадянської самосвідомості дітей, допомога в соціалізації, розвитку їх творчого потенціалу через використання інформаційних технологій.
2.3. Формування у педагогів вільного володіння навичками незалежного користування інформаційними ресурсами: пошук, відбір та критична оцінка інформації.
2.4. Удосконалення наданих освітніх послуг на основі впровадження нових інформаційних технологій та комп'ютеризації процесу навчання.
2.5. Удосконалення професійної майстерності педагогів.
2.6. Застосування та поширення у професійному середовищі інноваційних освітніх методик і технологій.
3. Основні функції
3.1. Мультимедіатека формує фонд інформаційних ресурсів закладу, зокрема:
- Комплектує універсальний фонд навчальних, художніх, наукових, довідкових, педагогічних, методичних і науково-популярних матеріалів на електронних носіях інформації.
- Поповнює фонд інформаційними ресурсами мережі інтернет, базами та банками даних інших установ і організацій.
- Акумулює фонд матеріалів, створених у ДНЗ (презентації та інші методичні розробки педагогів).
- Здійснює розміщення, організацію і збереження матеріалів.
3.2. Створює інформаційну базу:
- Здійснює аналітико-синтетичну переробку інформації.
- Започатковує і веде каталог бази даних ДНЗ.
- Забезпечує інформування користувачів про інформаційну продукцію.
3.3. Здійснює диференційоване інформаційне обслуговування педагогічних працівників:
- Виявляє інформаційні потреби і задовольняє запити, пов'язані з навчанням, вихованням і збереженням здоров'я дітей.
- Виявляє інформаційні потреби і задовольняє запити в галузі педагогічних інновацій та нових технологій.
- Створює банк педагогічної інформації як основу єдиної інформаційної служби закладу, накопичує, систематизує інформаційну базу за освітніми лініями чинних програм та вікових особливостей вихованців.
- Організовує доступ до банку педагогічної інформації на будь-яких носіях, перегляд електронних версій педагогічних праць науковців.
- Підтримує діяльність педагогічних працівників в області створення інформаційних продуктів (документів, баз даних, веб-сторінок, презентацій тощо).
- Сприяє проведенню занять з формування інформаційної культури, є базою для проведення практичних занять по роботі з інформаційними ресурсами.
- Сприяє організації освітнього процесу та дозвілля вихованців, батьків, педагогів (перегляд відеофільмів, CD-дисків, презентацій, розвивальних комп'ютерних програм тощо).
4. Організація діяльності мультимедіатеки
4.1. Мультимедіатека входить до структури методичного кабінету і є спеціалізованим робочим осередком для роботи з мультимедійними, мережевими і подібними ресурсами.
4.2. Із метою модернізації освітнього процесу в умовах інформатизації та комп'ютеризації мультимедіатеку забезпечують:
- Сучасною електронно-обчислювальною, телекомунікаційною та копіювально-розмножувальною технікою і необхідними програмними продуктами.
- Ремонтом і сервісним обслуговуванням техніки й устаткування.
4.3. ДНЗ створює умови для збереження обладнання та майна мультимедіатеки.
4.4. Відповідальність за створення необхідних умов для діяльності мультимедіатеки несе вихователь-методист.
4.5. З метою найповнішого використання інформаційних ресурсів у роботі з дітьми та педагогами мультимедіатеку закладу забезпечують доступом до ресурсів мережі інтернет.
5. Права та обов'язки відповідального за мультимедіатеку
5.1. Працівники мультимедіатеки мають право:
- Самостійно обирати форми, засоби та методи інформаційного обслуговування освітнього процесу відповідно до цілей і завдань, зазначених у цьому Положенні.
- Проводити в установленому порядку заняття з розвитку навичок інформаційної культури користувачів.
5.2. Працівники мультимедіатеки зобов'язані:
- Забезпечувати користувачам можливість роботи з інформаційними ресурсами ДНЗ.
- Інформувати користувачів про види послуг, які надає мультимедіатека.
- Забезпечувати наукову організацію роботи мультимедіатеки.
- Формувати фонди інформаційних матеріалів відповідно до інтересів, потреб і запитів усіх категорій користувачів.
- Удосконалювати інформаційне обслуговування користувачів.
- Забезпечувати збереження носіїв інформації, їх систематизацію, розміщення та зберігання.
- Забезпечувати режим роботи мультимедіатеки відповідно до потреб користувачів і режиму роботи закладу.
- Підвищувати рівень своєї кваліфікації.
6. Права та обов'язки користувачів мультимедіатеки
6.1. Користувачі мультимедіатеки мають право:
- Отримувати повну інформацію про склад фонду мультимедіатеки, інформаційних ресурсів і послуг, які вона надає.
- Користуватися довідковим апаратом мультимедіатеки (каталогами).
- Отримувати консультаційну допомогу з питань пошуку та вибору джерел інформації.
- Отримувати в тимчасове користування або для використання в приміщеннях ДНЗ матеріали з фонду мультимедіатеки та інших джерел інформації (інтер-нет, комп'ютерні мережі).
- Отримувати консультаційну допомогу з питань роботи з інформацією на носіях, користування електронним та іншим обладнанням.
6.2. Користувачі мультимедіатеки зобов'язані:
- Дбайливо ставитися до матеріалів фонду мультимедіатеки, обладнання, інвентарю.
- Підтримувати порядок розміщення матеріалів і устаткування при роботі з мультимедіатекою.
- Переконатися при отриманні матеріалів мультимедіатеки у відсутності дефектів; у разі їх виявлення — проінформувати про це відповідального за мультимедіатеку. Відповідальність за виявлені дефекти в матеріалах несе останній користувач.
- Замінювати матеріали мультимедіатеки у разі їх втрати чи псування рівноцінними або компенсувати збитки.
- Повертати матеріали у встановлені терміни.
- Повністю розрахуватися з мультимедіатекою при звільненні з роботи.
7. Порядок користування мультимедіатекою
7.1. Порядок користування мультимедіатекою визначається такими положеннями:
- Рух фонду мультимедіатеки фіксується в книзі обліку (посібників, ігрового, дидактичного обладнання тощо).
- Користувачі можуть продовжити термін користування матеріалами фонду мультимедіатеки, якщо на них відсутній попит з боку інших користувачів.
- Матеріали, призначені для роботи в методичному кабінеті та інших приміщеннях закладу, додому не видаються.
- Організація роботи визначається вимогами СанПіНу і нормами охорони праці при роботі з комп'ютерною технікою.
- Ознайомлення з фондом мультимедіатеки проводиться в позаробочий час.
- Працювати за одним персональним комп'ютером дозволено не більше ніж двом особам одночасно.
- З усіх питань пошуку інформації в інтернеті користувач має звертатися до відповідального за мультимедіатеку.
- Забороняється звернення до платних ресурсів інтернету.
Положення про порядок користування інтернетом
у дошкільному навчальному закладі
1. Загальні положення
1.1. Використання мережі інтернет в освітньому закладі спрямовано на розв'язання завдань освітнього процесу, ведення ділової документації.
1.2. Це Положення регулює умови та порядок використання мережі інтернет в ДНЗ.
1.3. Користувачами мережі інтернет є працівники закладу.
1.4. До роботи в мережі інтернет допускаються особи, які пройшли реєстрацію і зобов'язалися дотримуватися вимог до роботи.
2. Організація використання мережі інтернет в ДНЗ
2.1. Питання використання можливостей мережі інтернет у освітньому процесі слід розглядати на засіданнях педагогічної ради освітнього закладу.
2.2. У робочий час заборонено використовувати інтернет не за цільовим призначенням.
2.3. Принципи розміщення інформації на інтернет-ресурсах покликані забезпечувати:
- Дотримання чинного законодавства, інтересів і прав громадян.
- Захист персональних даних вихованців, батьків і педагогів.
- Достовірність і коректність інформації.
2.4. Персональні дані вихованців (прізвище та ім'я, вік, фото, адреса, телефони та інша інформація особистого характеру) можуть бути розміщені на інтернет-ресурсах лише з письмової згоди батьків або осіб, які їх замінюють. Персональні дані працівника ДНЗ — лише з його письмової згоди.
2.5. В інформаційних повідомленнях про заходи, розміщених на сайті ДНЗ без повідомлення та отримання згоди згаданих осіб або їх законних представників, можуть бути зазначені лише прізвище та ініціали.
2.6.При отриманні згоди на розміщення персональних даних представник ДНЗ зобов'язаний роз'яснити можливі ризики і наслідки їх опублікування. ДНЗ не несе відповідальності за такі наслідки, якщо попередньо було отримано письмову згоду особи на опублікування персональних даних.
3. Права, обов'язки та відповідальність користувачів
3.1. Користувачі «точки доступу до інтернету» в ДНЗ мають право:
- Працювати в мережі Інтернет протягом однієї години. За необхідності час роботи може бути збільшений за погодженням із завідувачем чи вихователем-методистом та за відсутності попиту інших користувачів на користування інтернет-ресурсами.
- Зберігати отриману інформацію на знімному диску (СD, флеш-накопичувачі). Знімні диски слід попередньо перевіряти на наявність вірусів.
- Розміщувати власну інформацію в мережі інтернет на інтернет-ресурсах.
- Мати обліковий запис електронної пошти на інтернет-ресурсах.
3.2. Користувачам «точки доступу до інтернету» в ДНЗ заборонено:
- Передавати інформацію, що є комерційною, державною або особистою таємницею.
- Поширювати інформацію, що принижує честь і гідність громадян.
- Поширювати образливу, неправдиву інформацію, погрози тощо.
- Відвідувати сайти, які не стосуються навчальних ресурсів (згідно з класифікатором інформації, яка не стосується освітнього процесу).
- Укладати будь-які угоди через інтернет.
- Завантажувати файли на комп'ютер без спеціального дозволу, дозволено завантажувати файли лише на власні знімні диски.
- Встановлювати на комп'ютерах додаткове програмне забезпечення.
- Змінювати конфігурацію комп'ютерів, зокрема системні налаштування комп'ютера і всіх програм, встановлених на ньому (заставки, тло робочого столу, стартову сторінку браузера тощо).
- Вмикати, вимикати і перезавантажувати комп'ютер без узгодження з відповідальним за організацію роботи з інтернетом і обмеження доступу.
- Здійснювати дії, спрямовані на «злам» будь-яких комп'ютерів, що розміщені як у ДНЗ, так і за його межами.
3.3. Відповідальність і обов'язки користувачів:
- Користувачі несуть відповідальність за зміст переданої, прийнятої і друкованої інформації.
- Користувачі мають дотримуватися тиші, порядку і чистоти в «точці доступу до інтернету».
- Осіб, які не дотримуються регламенту роботи, позбавляють права роботи в мережі інтернет.
- За нанесення будь-якого збитку (псування майна) користувач несе матеріальну відповідальність.
Орієнтовні формулювання для внесення змін у посадові інструкції
адміністрації дошкільного навчального закладу, у якому використовують ІКТ
2. Завдання та обов'язки
2.1. Забезпечує доступ працівників до інтернету.
2.2. Стежить за станом комп'ютерної техніки. У разі потреби ініціює звернення до ремонтної (сервісної) організації. Контролює виконання ремонтних робіт.
2.3. Реєструє користувачів мережі інтернет у спеціальному журналі.
2.4. Надає допомогу користувачам під час сеансів роботи в мережі.
2.5. Бере участь у організації навчання працівників ДНЗ щодо використання інтернету в професійній діяльності.
2.6. Організовує контроль використання мережі інтернет в дошкільному закладі.
2.7. Регулярно оновлює антивірусне програмне забезпечення. Контролює перевірку користувачами зовнішніх електронних носіїв інформації (СВ, флеш-накопичувачів) на відсутність вірусів.
2.8. Стежить за вхідною кореспонденцією на адресу електронної пошти закладу.
2.9.Систематично підвищує свою професійну кваліфікацію, зокрема ІКТ-компе-тентність, з метою максимально ефективного використання можливостей інтернету в освітньому процесі.
2.10. Дотримується правил і норм охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, правил використання мережі інтернет.
2.11. Встановлює контакти із зовнішніми організаціями з питань використання ІКТ в освітній та управлінській діяльності.
2.12. Планує та організовує навчання педагогічних кадрів з питань використання ІКТ в освітній діяльності.
2.13. Збирає і накопичує інформацію про значущі для дошкільного закладу інновації в області застосування ІКТ у освітній діяльності.
2.14. Планує і організовує проведення семінарів, конференцій та інших заходів з вивчення і поширення перспективного досвіду щодо застосування ІКТ у дошкільному закладі.
2.15. Контролює використання засобів ІКТ у освітній та управлінській діяльності.
2.16. Розробляє методики впровадження ІКТ у освітню та управлінську діяльність.
3. Права
3.1. Віддає розпорядження користувачам «точки доступу до інтернету» в межах своєї компетенції.
3.2. Робить зауваження користувачам «точки доступу до інтернету» щодо порушення правил техніки безпеки, протипожежної безпеки, поведінки, регламенту роботи в інтер-неті тощо.
3.3. Вносить пропозиції щодо морального і матеріального заохочення педагогічних працівників, які методично грамотно і ефективно використовують ІКТ в освітньому процесі.
4. Відповідальність
4.1. Несе відповідальність за належне й своєчасне виконання обов'язків, покладених на нього цією посадовою інструкцією.
4.2. Дотримання правил техніки безпеки, протипожежної безпеки та норм охорони праці в освітньому закладі.
Орієнтовні формулювання для внесення змін у посадові інструкції педагогічних працівників дошкільного закладу
2. Завдання і обов'язки
2.1. Планує використання ресурсів мережі інтернет у освітньому процесі з урахуванням специфіки роботи групи та вікових особливостей вихованців.
2.2. Використовує у своїй діяльності електронну адресу і паролі для роботи в мережі інтернет та інформаційному середовищі дошкільного закладу.
2.3. Застосовує численні прийоми, методи і засоби ІКТ, зокрема можливості інтернету, для поліпшення якості освітнього процесу.
2.4.Систематично підвищує свою фахову кваліфікацію, зокрема ІКТ-компетентність, компетентність у використанні можливостей інтернету в освітньому процесі.
2.5. Дотримується правил і норм охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, правил використання мережі інтернет.
4. Відповідальність
4.1. Несе відповідальність за збереження комп'ютерного обладнання та дотримання техніки безпеки при роботі з ним.
5. Повинен знати
5.1. Дидактичні можливості використання ресурсів мережі інтернет.
5.2. Правила безпечного використання мережі інтернет.